-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41873)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16851)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13937)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7986)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2946)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2853)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2434)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1670)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا توانايي انجام مسئوليت رسالت را، خدا به پيامبران داده است؟
اينكه توانايي انجام مسووليت پيامبري را نيز خداوند عطا كرده است به دو معنا قابل تفسير است كه به يك معناي آن كاملا صحيح و درست مي باشد و به معناي نادرست. الف) معناي اول كه در مورد تمام هستي صادق است اين است كه هيچكس و هيچ چيز ذاتا و به خودي خود واجد چيزي نيست و هر چه هست از خداوند است حتي انسانهاي نيك و بد تمام ابزار و وسايل و لوازم انجام كارهاي خود مانند اختيار سلامتي توانايي فكري و جسمي و ... را از خداوند دريافت داشته اند و اگر خداوند آن لوازم را در اختيارشان نمي نهاد و راه نيك و بد را نمي گشود نه سعادتي مي توانستند كسب كنند و نه شقاوتي. بنابراين كژي پيشگان نيز قدرت انتخاب مسير هلاكت را از خدا دارند چنانكه انبيا ونيز تمام شرايط پيامبر شدن را از او دريافت داشته اند و خارج از اراده و عنايت حق تعالي چيزي به آنها نرسيد و آنان توانايي ويژه اي خارج از چارچوب فيوضات و عنايات رباني دريافت نكرده اند. اما اين منافي اختيار نيست بلكه چه بسا بسياري از ديگر انسانها نيز آن لوازم و تواناييها را بالقوه در اختيار داشته اند ولي چون به اختيار خويش از آن توانمندي ها استفاده درست نكرده و آن را به فعليت نرسانده اند شرط لازم براي بعثت را ازكف داده و مي دهند و خداوند باآگاهي از اين وضعيت آنان را به رسالت برنمي گزيند {/B«اَللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ»{w15-19w}{I6:124I}/} ب ) معناي ديگر آن است كه خداوند درميان انسانهاي متعددي كه ممكن است از جهات مختلف مشابه باشند خود بخود در برخي امتيازات ديگري قرار مي دهد و آنان را براي نبوت آماده مي سازد. اين برداشت اذهان ساده و ناورزيده در مسائل نظري است و از نظر فلسفي باطل و محال است زيرا اصطلاحا ترجيح بلا مرجح و عملي گزاف گونه است كه با حكمت الهي و نظام ضروري و قوانين كلي آفرينش سازگار نمي باشد. براي آگاهي بيشتر ر.ك.به: (1) اصول فلسفه و روش رئاليسم ج 3 و 5 علامه طباطبايي (2) عدل الهي شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.